Beskrivelse av arbeider

”VINTER”
Billedvev
230x100cm
”VÅR”
Billedvev
230x100cm
”SOMMER”
Billedvev
230x100cm
”HØST”
Billedvev
230x100cm

”Det står et tre på Vardøhus”,
Er en billedvev-suite på 4 tekstiler. Inspirasjonen er kunstnerens møte med det ene treet som var plantet og hadde overlevd på Vardøhus festning. Treet måtte pakkes inn hver høst for at det skulle overleve storm og kulde. Med poetisk fantasi skildrer hun treet som i sin innpakning ser ut som en mumie eller en puppe, gjennom alle fire årstidene; i det strålende vårlyset, i sommerens frodighet og varme, i høstens kjølige ro og tilslutt i vinterdvale mot en mørk, stjerneklar natt. Med sin maleriske behandling av tråden, skiller de seg både teknisk og visuelt fra hennes første arbeider.

”EN BLOMST ET BLAD”
325x295cm
”EN BLOMST ET BLAD” DETALJ
325x295cm
”EN BLOMST ET BLAD” DETALJ
325x295cm
”EN BLOMST ET BLAD” DETALJ
325x295cm

”En Blomst – Et Blad”
Tekstilen som henger i inngangspartiet på Ullerud sykehjem i Drøbak, kan sees fra to etasjer. Rommet er et gjennom gangsrom. Overgaard har derfor valgt en enkel, asymetrisk komposisjon som bare inneholder to store elementer på en jevnt farget lys gul flate. Således er motivet lett å oppfatte. Tekstilen er hold i hvitt, gult, orange, rødt og grønt. Hakketeknikkens dekorative muligheter er utnyttet til det ytterste, og gir en stram komposisjon. Innslag med polyamidgarn gir ekstra lys til teppet.

”UTEN TITTEL”
BILLEDVEV
165X98cm
”SISTE ENGEL”
BILLEDVEV
165x98cm
”SYMBOL I FIOLET”
BILLEDVEV
172x80cm
”SYMBOL I GULT”
BILLEDVEV
167x80cm

”Siste Engel”, ”Uten tittel”, ”Blå engel med hvit kontur”, ”Symbol i Gult” og ”Symbol i fiolett”, kommer alle fra utstillingen ”Tekstile afficher uten tekst”, som først ble vist i Holst Halvorens Kunsthandel AS i Oslo, 1990. Hovedmotivet i disse tekstilene er sentrerte, frontale, svevende, sjablongaktige engler. Teppene er holdt i få farger med klart avgrensende flater. Til tross for at de ikke inneholder tekst, gir de inntrykk av å være plakater, noe som forsterkes av titlene. Materialet som er brukt sammen med ull, er polyamid. Det gir et skinnende utrykk til tekstilen.

”ÅRSTIDENE”
BILLEDVEV 4 STK á
220x80cm
”ÅRSTIDENE”
BILLEDVEV DETALJ
220x80cm
”ÅRSTIDENE”
BILLEDVEV DETALJ
220x80cm
”ÅRSTIDENE”
BILLEDVEV
DETALJ 220x80cm

”Årstidene” er en 4 delt tekstil til en buet vegg i administrasjonsavdelingen på Dyrløkkåsen skole i Drøbak. Tekstilen kan sees fra lag avstand gjennom en glassdør.

Igjen lar hun seg inspirere av treet (alléen som er plantet utenfor bygningen), og dets forandring gjennom året. Med poetisk hånd ”drysser” hun lag på lag med årstidens farger over det nakne treets form. Disse teppene har mye til felles med ”Treet på Vardøhus”, men denne gangen er treets form oppløst bak årstidens atributter, som blomster-sollys-høstblader-snø

”HOMMAGE À NEWTON”
BILLEDVEV 1400x100cm
”HOMMAGE À NEWTON”
BILLEDVEV 1400x100cm
”HOMMAGE À NEWTON”
BILLEDVEV 1400x100cm
”HOMMAGE À NEWTON”
BILLEDVEV 1400x100cm

”Hommage a Isac Newton” er en billedvev som henger over tre etasjer i et trapperom i Justervesenets bygg på Kjeller. Inspirasjonen er Newton epletre, gravitasjonsteori og fargelære, samt grunnleggende tema innen matematikk og fysikk som er knyttet til Justervesenets oppgaver. Tekstilen som er fjorten meter høy, er en meter bred. Meteren er et viktig symbol for Justervesenets virksomhet. Fargene er gjennomført etter Newtons spektralfarger + sort-hvitt. Arkitekten, Kristin Jarmund har gjennomført brukt rødt, blått og gult som kontrastfarger til de hvite og grå veggene. Kunstneren forholder seg til det. Grunnfargen i tekstilen er blått, gradert fra lyst nederst til mørkt øverst. Hovedmotivet er et tre som fragmentert stiger oppover til det ender i et tydelig rødt tre med bare grener. På høyre side følger en rød bord i usymmetrisk zigzag teppet oppover, på venstre side en blå konturbord, også i et zigzagmønster. Symboler som går igjen er prosent, kurve og eple. På grunn av trapperommets form, vil man aldri kunne se hele teppet, bare fragmenter av det. Også i denne tekstilen kan man følge årstidens fargemessige forvandling.

MINIATYRER BILLEDVEV PLASTPOSER
PLEXI
10x10cm
MINIATYRER BILLEDVEV PLASTPOSER
PLEXI
10x10cm
MINIATYRER BILLEDVEV PLASTPOSER
PLEXI
10x10cm
MINIATYRER BILLEDVEV PLASTPOSER
PLEXI
10x10cm

Miniatyrtektilene ”Mega, Fokus, Jens Evensen, Rimi, Rema 1000”, er et spesielt arbeide. Det ble opprinnelig laget til deltagelse på Tromsø Kunstforening Miniatyr utstilling 1995. Senere ble det også antatt på Norske Tekstilkunstneres utstilling STRECH på Jeløya F.15 i 1996. utstillingen skulle vise nye tendenser i norsk tekstilkunst. Disse 5 små tekstilene (10x10cm) er vevet av plastikposer og montert mellom plexiglass. Formatet forsterker det ironisk ved å koble dette materialet og disse matvaregigantene opp mot gammel kunsthåndverk tradisjon.

”LYSENDE FREMTID”
BILLEDVEV
130x100cm
”ENGELEN MARINA”
BILLEDVEV
210x100cm
”ENGELEN MARINA”
BILLEDVEV, DETALJ
210x100cm
”RUE DE RIVOLI”
BILLEDVEV, FRAGMENT
106x210cm

Billedteppene ”Rue de Rivoli”, ”Engelen Marina” og ”Lysende fortid, er alle laget som enkeltstående verk i perioden mellom de to store separate tekstilutstillingene. Fra nå av bruker kunstneren kjemiske fargestoffer samt en kombinasjon av naturfiber og syntetiske fiber i sine tekstiler. Det mest interessante er ”Lysende Fortid”, som henspiller på Sovjet Samveldes drøm om å oppnå den perfekte kommunistiske stat. Denne drømmen ble kalt ”Lysende framtid”. Teppet er basert på en sovjetisk plakat med teksten; ” Fedrelandsmoren og Den Lysende Fremtid”. Teppet er dekket med et lag nåler(merker) med bilde av Lenin som barn.

”MED PUSHKIN SOM BAKGRUNN”
BILLEDVEV
179x155cm
”STILLEBEN GJENNOM VINDUET”
BILLEDVEV
160x100cm
”HUN SOM LIGGER I BLOMSTERENG”
BILLEDVEV
179x123cm

”SILDEFROKOST”
BILLEDVEV
345x170cm FRAGMENT

”Med Pushkin som bakgrunn”, ”Stilleben gjennom vinduet” (Som ble sensureret vekk på utstillnigen i Moskva) , ”Hun som ligger i blomstereng og varsler pollen” og ”Sildefrokost i går - i dag - i morgen” (Sildefrokost er et fragment) kommer alle fra Overgaards debut utstilling som først ble vist i Kunsternes Sentrale Hus i Moskva 1984. Disse er alle laget i plantefarget natur materiale og vevet i den tradisjonelle norske hakketeknikken som vi finner i de gamle bondeteppene. Inspirasjonen til disse har kunstneren funnet i norske, russiske og franske dikt. Fragmenter av tekstene er brukt som visuelle elementer i selve tekstilene.

”VISITTID”
BILLEDVEV
180x180cm
”VISITTID”
BILLEDVEV
180x180cm
”VISITTID”
BILLEDVEV
180x180cm
”VISITTID”
BILLEDVEV
180x180cm

Tekstilen ”Visittid” til Madserud Sykehjem i Oslo, var Overgaards første offisielle oppdrag. Den henger i en av pasientstuene på sykehjemmet. Motivet kan oppleves som en fortsettelse av rommet, med to personer som faller naturlig inn i miljøet: en pasient som har besøk av et familiemedlem. I bakgrunnen kan vi se et parti av Vigelands smijerns port fra Frognerparken, som er Sykehjemmets nærmeste nabo. Et tradisjonelt billedteppe vevet med materialer av ull og lin.